Eerste resultaten 'Digitaal Uitstroomonderzoek': factsheet
Op 26 november 2019 zijn de eerste resultaten vanuit het landelijke uitstroomonderzoek gepresenteerd in een factsheet. Dit factsheet bestaat uit zowel landelijke data als regionale data. Meer resultaten volgen in 2020.

factsheet-zorgzijnwerkt-def.pdf | |
File Size: | 1009 kb |
File Type: |
Meer informatie 'Digitaal uitstroomonderzoek'
De huidige arbeidsmarkt van Zorg en Welzijn zorgt ervoor dat er gezamenlijk en individueel veel energie gestoken wordt in het genereren van extra instroom. Toch wordt steeds meer gezien dat (juist) ook het behouden van medewerkers voor de organisatie en de sector van even groot belang is. We weten dat medewerkers vertrekken, maar we weten vaak nog niet waarom. Terwijl praktische en sturingsinformatie daarover essentieel is om onnodig vertrek te voorkomen.
Alle samenwerkende regionale werkgeversorganisaties Zorg en Welzijn hebben met steun van de innovatiemiddelen vanuit het ministerie van VWS een landelijk uitstroomonderzoek opgezet waaraan uw organisatie kan deelnemen. Doel van het digitale onderzoek is systematisch analyseren van gegevens van vertrekkende medewerkers. Waarom verlaten mensen de arbeidsorganisatie en waar komen ze terecht?
Dankzij dit onderzoek kunt u een beter inzicht krijgen in de redenen waarom medewerkers vertrekken. Het levert u zowel kwalitatieve als kwantitatieve data op, denk aan informatie over vertrekredenen, de tevredenheid over het werk, overwegingen bij het uit dienst gaan en de nieuwe werkbestemming. Met deze waardevolle sturingsinformatie kunt u doelgericht verbeteringen aanbrengen in uw strategisch personeelsbeleid. Daarnaast biedt het inzicht in de huidige stand van zaken en kunt u uw organisatie benchmarken met andere branches.
Alle voordelen van deelname aan het digitale uitstroomonderzoek op een rij:
Meedoen is eenvoudig
Alles rondom het uitstroomonderzoek is geregeld. De organisatie stuurt de persoon in kwestie een e-mail of sms met daarin een unieke link (voor uw organisatie) naar de digitale vragenlijst van de eigen organisatie. De vragenlijst bevat vragen over onder andere de werkbeleving en (vermijdbare) vertrekredenen. Daarnaast worden er vragen gesteld over de toekomstige plek op de arbeidsmarkt van de vertrekkende medewerker. Bij deelname aan het onderzoek ontvangt u natuurlijk meer informatie.
Overzicht via digitaal dashboard
De resultaten van het onderzoek worden - rekening houdend met eisen omtrent anonimiteit en privacy - verwerkt in een digitaal dashboard. In deze afgeschermde omgeving kunt u de resultaten van uw eigen organisatie inzien en kunt u, waar mogelijk, op regio- en brancheniveau benchmarken. Hierbij worden alle branches in de zorg- en welzijnssector meegenomen.
Enthousiast geworden?
Inmiddels hebben 11 regionale organisaties aangegeven te willen participeren in het uitstroomonderzoek. Landelijk participeren al meer dan 200 organisaties. Bent u ook enthousiast geworden? Informeer dus naar de voorwaarden van deelname aan het uitstroomonderzoek bij werkgeversvereniging ZorgZijn Werkt via een e-mail naar m.rosenbrand@zorgzijnwerkt.nl.
Alle samenwerkende regionale werkgeversorganisaties Zorg en Welzijn hebben met steun van de innovatiemiddelen vanuit het ministerie van VWS een landelijk uitstroomonderzoek opgezet waaraan uw organisatie kan deelnemen. Doel van het digitale onderzoek is systematisch analyseren van gegevens van vertrekkende medewerkers. Waarom verlaten mensen de arbeidsorganisatie en waar komen ze terecht?
Dankzij dit onderzoek kunt u een beter inzicht krijgen in de redenen waarom medewerkers vertrekken. Het levert u zowel kwalitatieve als kwantitatieve data op, denk aan informatie over vertrekredenen, de tevredenheid over het werk, overwegingen bij het uit dienst gaan en de nieuwe werkbestemming. Met deze waardevolle sturingsinformatie kunt u doelgericht verbeteringen aanbrengen in uw strategisch personeelsbeleid. Daarnaast biedt het inzicht in de huidige stand van zaken en kunt u uw organisatie benchmarken met andere branches.
Alle voordelen van deelname aan het digitale uitstroomonderzoek op een rij:
- Eerlijke, vergelijkbare input met betrekking tot uw organisatie
- Stuurinformatie voor de eigen organisatie
- Doorlopend inzicht in de resultaten
- Een overzichtelijk dashboard, zichtbaar voor alleen uw organisatie
- Makkelijk te genereren managementinformatie
- Uitvoering door onafhankelijk onderzoeksbureau met focus op hoge respons
- Benchmarkmogelijkheden, waaronder een landelijke benchmark voor uw branche. Er doen inmiddels al meer dan 200 organisaties mee.
Meedoen is eenvoudig
Alles rondom het uitstroomonderzoek is geregeld. De organisatie stuurt de persoon in kwestie een e-mail of sms met daarin een unieke link (voor uw organisatie) naar de digitale vragenlijst van de eigen organisatie. De vragenlijst bevat vragen over onder andere de werkbeleving en (vermijdbare) vertrekredenen. Daarnaast worden er vragen gesteld over de toekomstige plek op de arbeidsmarkt van de vertrekkende medewerker. Bij deelname aan het onderzoek ontvangt u natuurlijk meer informatie.
Overzicht via digitaal dashboard
De resultaten van het onderzoek worden - rekening houdend met eisen omtrent anonimiteit en privacy - verwerkt in een digitaal dashboard. In deze afgeschermde omgeving kunt u de resultaten van uw eigen organisatie inzien en kunt u, waar mogelijk, op regio- en brancheniveau benchmarken. Hierbij worden alle branches in de zorg- en welzijnssector meegenomen.
Enthousiast geworden?
Inmiddels hebben 11 regionale organisaties aangegeven te willen participeren in het uitstroomonderzoek. Landelijk participeren al meer dan 200 organisaties. Bent u ook enthousiast geworden? Informeer dus naar de voorwaarden van deelname aan het uitstroomonderzoek bij werkgeversvereniging ZorgZijn Werkt via een e-mail naar m.rosenbrand@zorgzijnwerkt.nl.