Florence ‘Zorglogistiek Dementiezorg’
Voor de start van de derde ronde kon ik nog net even langs de stand van Florence in de grote zaal met de titel ‘Zorglogistiek Dementiezorg’. Bij deze stand in de centrale hal werd enthousiast verteld over de manier waarop contacten met familie en mantelzorgers passen in de manier waarop Florence de zorg wil vormgeven. Op dit moment wordt over de exacte invulling nog volop intern gediscussieerd. WZH ‘Het digitale cliëntportaal’ Na het bezoek aan de stand en kop thee was het alsnog enigszins haasten om op tijd de sessie van WZH over de introductie van het digitale cliëntportaal bij te wonen; een levendige, goed verzorgde presentatie. Via het cliëntportaal krijgen cliënten en mantelzorgers toegang tot hun digitale zorgleefplan, de rapportages en verschillende testen. Door mooi verzorgde filmpjes werden de plussen en minnen vanuit de perspectieven van een bestuurder, Evert de Glint, de medewerkers en een mantelzorger belicht. Een uitkomst van het traject, die WZH verraste, was de impact van de openbare en makkelijk toegankelijke rapportages op het gedrag van medewerkers. Aan de manier van rapporteren worden andere eisen gesteld, maar ook gaan medewerkers kritisch kijken naar hun eigen manier van werken. Een eventueel aandachtspunt dat naar voren kwam in de discussie is het belang ook dingen die niet goed gaan gerapporteerd (blijven) worden. Een van de aanpassingen tijdens het project is dan ook dat er extra aandacht is gekomen over rapporteren. Het zakboekje rapporteren is ook voor andere organisaties te downloaden. Argos Zorggroep ‘Mo-Dem: ervaar de effecten van de Montessori methodes voor ouderen met dementie’ De volgende workshop had een geheel andere instreek, namelijk om via het begeleiden van mantelzorgers het aantal betekenisvolle activiteiten van bewoners met dementie te vergroten. Een speciaal getrainde gedragsconsulent op HBO-niveau leert daarbij de mantelzorgers op welke manier zij het beste contact kunnen maken, de activiteit (bijv. sorteren van foto’s, bloemschikken) vorm kunnen geven en hoe zij hints kunnen gebruiken (‘speak less’). Om zo samen de kwaliteit van leven kunnen verbeteren. Een mooie, liefdevolle sessie van Argos Zorggroep over een kwetsbare doelgroep. Pieter van Foreest ‘Waardig verhuizen. Wat is daarvoor nodig?’ Na snel een (lekker) broodje te hebben gegeten, begon de boeiende presentatie van Pieter van Foreest over de mogelijkheden om het verhuisproces meer te bekijken vanuit de behoeften van de individuele cliënt. Het (marketing-)instrument van de klantreis waarbij de verschillende fasen, van het kennismaken met de organisatie tot de daadwerkelijke verhuizing, nauwkeurig in beeld gebracht worden. Wat startte van een project rondom de verhuizing, is uitgegroeid tot een manier om ook andere aspecten van de organisatie (nog) meer vanuit het klantperspectief te bekijken. Zo hadden ze bedacht dat iedere cliënt het levensboek, waarin de persoonlijke geschiedenis centraal staat, zou omarmen, maar bleek dit niet het geval te zijn. Laurens ‘Zelforganisatie’ De volle zaal in de volgende sessie van Laurens over zelforganisatie liet duidelijk zien dat dit thema nog de volle aandacht van vele heeft. Ellen Hansen, locatiemanager van De Tuinen, gaf daarbij aan dat ze zelf eerst sceptisch was over de invoering van zelforganisatie, maar dat ze nu positiever over dacht. De activiteiten die nu door teams zelf worden uitgevoerd, gaven daarbij de doorslag. Mooi om te horen! Zij verwacht ook verder dat de zelforganisatie blijft passen binnen de financiële kaders. Net als bij de workshop van WZH werd aangegeven dat ook tijdens dit project de brug gebouwd wordt, terwijl er overheen gelopen wordt. Vivantes ‘Schaalbare arbeidsbesparende innovaties in de zorg’ Mijn laatste sessie kende – heel verfrissend – een toch wat andere focus dan de vorige vier sessies. Overheerste de vorige sessies de menselijke maat, deze sessie stonden termen als logistieke processen, taakdifferentiatie, reorganisatie, zorg als ambacht en ondersteunende ICT-toepassingen centraal. Juist door deze toepassing geven zorgverleners van deze Limburgse zorgaanbieder aan meer tijd en rust te vinden in hun werk. De gedaalde medewerkerstevredenheid wordt voor alsnog geweten aan de recent afgeronde reorganisatie. De cliënttevredenheid is daarbij gelijk gebleven. Het blijft spannend om dit bij te houden. Als ik mijn impressie in conceptversie in de trein schrijf, dan denk ik dat de sessies laten zien dat organisaties in de V&V een grote flexibiliteit tonen. Ook wordt op veel verschillende manieren geprobeerd de krappere financiële kaders te combineren met een goede zorgkwaliteit, waarbij al dan niet gebruik wordt gemaakt van nieuwe ICT-toepassingen. Ik ben nu al benieuwd naar de evaluatie na 2 jaar. Marlies Rosenbrand Projectleider werkgeversvereniging ZorgZijn Werkt PS. De terugreis via het Openbaar Vervoer verliep gelukkig voorspoedig. Florence 'Zorglogistiek Dementiezorg' (sheets) Saffier de Residentiegroep ‘De huisarts in de lead’ (sheets) WZH ‘Het digitale cliëntportaal’ (het plan; sheets zijn onvindbaar) Argos Zorggroep ‘Mo-Dem: ervaar de effecten van de Montessori methodes voor ouderen met dementie’ (sheets) Pieter van Foreest ‘Waardig verhuizen. Wat is daarvoor nodig?’ (sheets) Laurens ‘Zelforganisatie’ (sheets) Vivantes ‘Schaalbare arbeidsbesparende innovaties in de zorg’ (sheets) WZH Zakboekje rapporteren |