Terwijl dat niet zo hoeft te zijn, stelt Henk Zuidam: “Maar dan moet je als leidinggevende wel weten hoe je al in een vroeg stadium met verzuim om kunt gaan en op welk moment je welke beslissingen dient te nemen. Dat vergt kennis. En dat is precies wat wij bieden: leidinggevenden bijspijkeren op het gebied van verzuim, zodat zij adequaat kunnen reageren op verzuim, ook in de omslag naar zelfsturing.”
Waarom de samenwerking met Niels de Groot en Henk Zuidam? Met de samenwerking met Niels en Henk breiden wij ons aanbod om u te ondersteunen bij de ontwikkelingen op het gebied van verzuim verder uit. In onze keuze voor Niels de Groot en Henk Zuidam heeft hun achtergrond meegespeeld. Niels werkte zelf in de zorg en spreekt uw taal, terwijl Henk uit het verzekeringswezen komt en precies weet hoe er aan ‘de andere kant van de tafel’ onder andere met ziekengelden en WIA-verzekeringen wordt omgegaan. Daarnaast speelde hun onderscheidende insteek een rol. De twee compagnons concentreren zich in hun werkwijze en hun trainingen op het duurzaam inzetbaar houden van mensen. Oftewel: het gaat er bij verzuim niet om wat iemand niet kan, maar om wat iemand nog wel kan. Doel: handvatten geven Vanuit die focus op wat iemand wél kan, werken ze intussen voor grote en middelgrote (zorg)organisaties in heel Nederland. “Een bedrijfsarts is een medisch specialist. Hij of zij beoordeelt wat de beperking is van iemand die ziek of geblesseerd is. De uitdaging van de leidinggevende is om, aanvullend op die diagnose, direct in kansen te gaan denken: welke alternatieven zijn er?” Met de trainingen willen Niels en Henk de leidinggevenden en werknemers handvatten geven om betrokkenheid bij het werk te behouden. “Als iemand na drie maanden niet terug aan het werk is of als de ziekte of de blessure ernstiger of hardnekkiger blijkt te zijn dan gedacht, dan is automatisch de volgende stap in het proces: het inschakelen van een arbeidsdeskundige, zoals Niels en Henk. “Wij hoeven vervolgens niet vooraan te beginnen, maar pakken door op waar de leidinggevende is gebleven, met helder advies en concrete stappen.” Voorkomen van afstand Binnenkort ontvangt u een overzicht van beschikbare diensten en trainingen. De trainingen nemen, afhankelijk van het thema, een of twee dagdelen per training in beslag. Het uiteindelijke doel: voorkomen dat er afstand ontstaat tussen leidinggevende en werknemer; en tussen werknemer en de arbeidsmarkt. “Met de juiste kennis kan je daar als leidinggevende een bepalende rol in hebben. Medewerkers hebben heel veel rechten, maar ze hebben ook plichten. Daar mag je hen op aanspreken. Dat kan alleen als je weet waar je het over hebt. Die kennis brengen we u graag bij.” Neem voor meer informatie contact op met ZorgZijn Werkt: 079 - 329 0707 |