De plannen voor het ontwikkelen van het selectie-instrument zijn voortgekomen uit het grote percentage uitvallers. Eerst is er geanalyseerd waardoor dit percentage zo hoog is. Hier kwamen drie belangrijke punten naar voren. Ten eerste de combinatie van leren, werken en de privé situatie wat voor leerlingen soms niet haalbaar is. Als tweede bleek het vereiste niveau van taal en rekenen in de opleiding soms te hoog voor leerlingen. Als laatste hadden leerlingen vaak geen goed beeld van de zorg- & welzijnssector.
WZH heeft het selectie-instrument twee jaar geleden in gebruik genomen in combinatie met andere instrumenten. Bij WZH gaan potentiele deelnemers een selectieprocedure door en op basis daarvan wordt er een advies uitgebracht. De test met praktijksituaties van ZorgZijn Werkt wordt gebruikt om de affiniteit en het gevoel met de zorg te meten. Deze wordt naderhand ook nabesproken met de kandidaat om erachter te komen waar bepaalde antwoorden vandaan komen om een zo goed mogelijk beeld te schetsen. Daarnaast gebruiken zij de intelligentietest (hierbij kijkt WZH naar het ordenend vermogen, dit kan van invloed zijn) en Big five (hierbij worden karaktereigenschappen getest). Ook wordt de TOA test uitgevoerd (rekenen & taal en lerend vermogen wordt getest en uiteindelijk krijgen zij een vragenlijst over het combineren van leren, werken en de privé situatie. Op deze manier krijgt WZH een goed beeld van alle aspecten en na deze testen worden er nog referenties ingewonnen. N.a.v. de selectieprocedure krijgen de kandidaten een advies op maat. Dat kan ook inhouden dat er nog enkele tussenstappen gemaakt moeten worden voordat aan de gewenste opleiding kan worden begonnen. WZH en potentiele kandidaten gaan zeer serieus met dit selectieproces om. Dit zorgt voor een binding tussen de kandidaten en werkgever. Als je als kandidaat door de selectieprocedure heen komt, is dat al iets om trots op te zijn. Dit maakt alleen al maar de kans van slagen groter. WZH is nu twee jaar bezig met het selectie-instrument en over 1,5 jaar kunnen de resultaten gemeten worden. Dan kan het voorspellend vermogen van de test getest worden. Hebben de kandidaten die in het begin goed scoorden bij de testen, het resultaat geboekt wat werd verwacht? Ook heb ik Kees gevraagd wat hij mee wilde geven aan andere werkgevers. Hierbij gaf Kees aan om een selectieprocedure zorgvuldig te ontwikkelen en daarbij ook testen te gebruiken. Het selectie-instrument van Werkgeversvereniging ZorgZijn Werkt zou een goede aanvulling zijn bij de selectieprocedure. Het gebeurt regelmatig dat een teamleider van een afdeling heel enthousiast is over een Helpende niveau 2 en deze een opleiding wil laten doen voor Verzorgende IG niveau 3. Maar wie vertelt hen of deze werknemer dit niveau aankan? Hier kunnen de juiste testen een juiste uitkomst bieden! |