![]() Onlangs heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de meldprocedure in het kader van de meldplicht op grond van de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) gewijzigd. De wijziging moet ervoor zorgen dat de IGZ sneller een compleet overzicht krijgt van de situatie om tot een beoordeling van de situatie en de risico’s te komen voor de veiligheid van cliënten. Vergewis- en meldplicht bij ontslag wegens disfunctioneren
Vergewisplicht De zorg moet veilig georganiseerd worden. Daarom bestaat er sinds 1 januari 2016 de voorwaarde dat er nagegaan moet worden hoe zorgverleners in het verleden hebben gefunctioneerd. Dit wordt de vergewisplicht genoemd. Dit kan op verschillende manieren:
Meldplicht Daarnaast hebben zorgaanbieders de plicht om een melding te doen in de volgende situaties:
Raakvlak en onderscheid Waarschuwingsregister en IGZ register Zowel het Waarschuwingsregister als de vergewismogelijkheid bij de IGZ hebben als doel het voorkomen dat medewerkers/zorgverleners die bij vorige werkgevers over de schreef zijn gegaan, bij een collega-organisatie “op de oude voet” verder gaan en opnieuw schade aanrichten. Belangrijk onderscheid is dat:
De informatie, zowel in aantallen als inhoudelijk die bij de IGZ kan worden verkregen zal veel beperkter blijven dan de informatie men bij het Waarschuwingsregister krijgt. Vergewissen bij de IGZ en raadplegen van het Waarschuwingsregister kunnen ieder een eigen waarde hebben voor de zich vergewissende zorgaanbieder. Het is aan de zorgaanbieder te bepalen, naast het raadplegen van de openbare registers van de Wet BIG en de website IGZ.nl, welke informatie er nodig is om een gedegen indruk te kunnen krijgen van de sollicitant. |