Netwerkorganisaties hebben de toekomst, De Netwerktheorie: Jelly Zuidersma In deze workshop wist Jelly Zuidersma goed te verwoorden hoe belangrijk het is om samen te werken en hoe het netwerk daar een rol in kan spelen. Jelly vertelde over het creëren van een organisatienetwerk waarin het netwerk als een productiesysteem wordt gezien. Zo kan er waarde gecreëerd worden op het niveau van het netwerk. Een belangrijk element wat terug kwam in deze workshop was wederkerigheid. Een voorbeeld is een vergadering met medewerkers van een organisaties uit verschillende lagen kunnen tegengestelde belangen hebben en hoe breng je deze dan nader tot elkaar? Door dilemma’s, investeren in de ander, kwetsbaarheid en het spreken van dezelfde taal, jezelf kunnen zijn, interesse tonen, het achterste van je tong te laten zien en openhartig zijn. Innovatieve businessmodellen in de zorg; Berno van der Wal Berno van der Wal, die zelf vanuit de uitvoerende zorg komt en van daaruit zijn eigen organisatie is gestart wist ons te inspireren door zijn eigen verhaal te vertellen. Daarbij legde hij het Canvas-model uit en hoe dit het beste toegepast kan worden. Dit model kan je toepassen op ieder project binnen de organisatie. Een belangrijk aspect is dat als organisatie je continue moet afvragen; waarom? Hiermee gingen wij zelf ook aan de slag en moesten dan ook de vraag beantwoorden: ‘ waarom doe jij wat je doet?’ en al gauw merkte wij dat deze vraag niet makkelijke te beantwoorden is. Belangrijk om deze vraag binnen de organisatie ook regelmatig te stellen en te ontdekken of het relevant is waar je op dat moment mee bezig bent, en wat de daaropvolgende acties zouden kunnen zijn. Zo blijf je jezelf en ook de organisatie uitdagen. Sociale innovatie: ervaringen uit de praktijk; Maarten Schellekens Maarten specialiseerde zich in organisatieontwerp en –ontwikkeling aan de Radboud Universiteit Nijmegen en heeft als innovatiemanager van cateraar Hutten veel ervaring met het doorvoeren van innovaties waarmee werknemers aantoonbaar vitaler en productiever worden. Maarten vertelde over de wereld van (online) platformen die enorm aan het veranderen is. Bijvoorbeeld Uber is het grootste taxibedrijf ter wereld, maar bezit zelf geen taxi’s. Je ziet steeds meer de ouderwetse nieuwsbrief bij organisaties verdwijnen en wordt vervangen door een ‘shared community’ voor collega’s in de vorm van bijvoorbeeld intranet. Veel werkgevers hebben intranet maar hebben gemerkt dat dit platform effectiever ingezet kan worden. Zo kan onder andere interactief kennis gedeeld worden en wordt er een beroep gedaan op zelfsturend vermogen, persoonlijke ontwikkeling en betekenisvol werk, welke centraal staan in de nieuwe economie waarin we nu leven. Aan het einde van alle workshops werden de volgende drie vragen voorgelegd:
Hieronder een aantal kreten en de presentaties van de workshops: ![]()
![]()
![]()
|